رای ممتنع دادن امریکا به قطعنامه آتش بس در غزه «سیلی زدن به صورت نتانیاهو

تنظیم گزارش : خاطره نورشید

ایالات متحده امریکا در سه نوبت جداگانه، از حق وتوی خود در شورای امنیت ملل    ممانعت از برقراری آتش بس درغزه استفاده کرده است.

اما این سیاست بنظر می رسد که  روز دوشنبه بیست و پنجم ماه مارس پایان یافت، زمانی که دولت جو بایدن، رئیس جمهور تصمیم گرفت آخرین قطعنامه آتش بس را وتو نکند و به جای آن با دادن رای ممتنع به تصویب قطعنامه کمک کند .

این اقدام ایالات متحده به عنوان نشانه ای از ناامیدی فزاینده بایدن از رهبری اسرائیل، که به کارزار نظامی مرگبار خود در غزه ادامه می دهد، توجه گسترده ای را به خود جلب کرد.

اما مدافعان حقوق فلسطینی استدلال می‌کنند که آنچه لازم است، بازنگری اساسی در حمایت واشنگتن از اسرائیل است – فراتر از نمادگرایی و لفاظی.

گفتنی است که سیاست اخیر دولت بایدن نشانه یک تغییر است. با این حال، انتقال تسلیحات را هنوزمتوقف نکرده است. آدام شاپیرو، یک تحلیلگر سیاسی، معتقد است که در هر صورت این یک واقعه مهم است .

واشنگتن به عبارتی این قطعنامه را «غیرقانونی و غیر اجرائی » توصیف کرد،اما تغییر موضع دولت بایدن واکنش گستاخانه و تهدید آمیز نتانیاهو را بدنبال داشت و ضمن انتقاد عملکرد دفتر او با صدور بیانیه ای  واشنگتن را به آسیب رساندن به تلاش های جنگی اسرائیل متهم کرد و بر تنش های فزاینده با بایدن تاکید کرد.

مدافعان می گویند اکنون سؤال این است که آیا دولت بایدن از اهرم فشار خود برای فشار بر اسرائیل برای پایان دادن به سوء استفاده هایش علیه فلسطینیان در غزه استفاده خواهد کرد یا خیر. مقامات بایدن از دولت اسرائیل خواسته‌اند که از غیرنظامیان محافظت کند و اجازه دهد کمک‌های بیشتری به غزه ارائه شود، اما آنها تاکنون از ارائه شرایط برای کمک به اسرائیل برای پیشبرد این اهداف خودداری کرده‌اند

با سپاس از توجه شما به این مطلب

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.