اخراج رهبران حماس از قطر در صورت عدم توافق با اسرائیل

تنظیم گزارش: خاطره نورشید

بنا به گزارشات رسیده آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا چند روز پیش در پیامی شدیدالحن به قطر گفته است : به حماس بگویید که باید

تمامی گروگان ها را آزاد کرده و با توافقی که جنگ در غزه را متوقف می‌کند موافقت کنند یا اینکه با  خطر اخراج از دوحه، پایتخت قطر روبرو شوند. رهبران و اعضا ارشد حماس در قطر مستقرهستند..

. مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس که با میانجیگری قطر و مصر انجام می شود تقریبا متوقف شده بود تا اینکه هفته گذشته  اولین مذاکرات پس از هفته‌ها در آن سطح  جدی در دوحه برگزار شد  وگفته می شود که حماس با مجموعه جدیدی از مطالبات که این هفته در دوحه مورد بحث قرار گرفت به میز مذاکره باز خواهد گشت.

به گفته منابع آگاه، این پیام توسط بلینکن به شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در نشستی در واشنگتن در 5 مارس ارائه شده است.

مقامات آمریکایی گفتند که قطر که شریک حیاتی ایالات متحده در تلاش برای دستیابی به توافق آتش بس است، این پیام را درک کرده و آن را بدون اعتراض عمده قبول کرده است.

مقامات قطر در مورد این دیدار اظهار نظری نکردند اما گفتند که آنها فشار زیادی بر حماس وارد می کنند. مشخص نیست که آیا قطر این هشدار را به رهبران حماس داده است یا خیر.حماس در سال 2012 یک دفتر سیاسی در دوحه تأسیس کرد که اعضای ارشد این گروه به طور دائم در آن مستقر هستند. در نتیجه، قطر نقش مهمی در منطقه بین حماس و سایر کشورها ایفا می کند.

یک هفته پس از هفتم اکتبر بلینکن با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در دوحه ملاقات کرد به گفته منابع آگاه، امیر در این دیدار پیشنهاد کرد که شاید  آمریکا توقع دارد که ، رهبران حماس را از دوحه اخراج کنند. اما امیر همچنین به بلینکن گفت که حماس مایل است تعدادی از گروگان‌ها را تحویل دهد و بلینکن هم با ادامه دیپلماسی با حماس موافقت کرد.

مقامات آمریکایی گفتند که پیام بلینکن در اوایل این ماه ناشی از ناامیدی ایالات متحده از سرعت کند پیشرفت در مذاکرات بود.

«. دنیس راس، فرستاده سابق آمریکا در خاورمیانه گفت: نمی توانم مطمئن باشم که مقامات قطری به رهبران حماس اخطار نداده باشند، اما رفتار آنها به من نشان می دهد که آنطوری که باید رهبران حماس به جدیت موضع ما در ترغیب قطر برای اخراج آنها از دوحه آگاه نیستند .»

در حالی که برخی از مقامات آمریکایی خاطرنشان کردند که مشخص نیست شاخه سیاسی حماس دقیقاً چه اهرمی بر جناح شبه‌نظامی این گروه در غزه دارد، آنها همچنین به حرکت رو به جلو در این هفته با احزاب در نهایت در دوحه اشاره کردند.

بلینکن این هفته لحن خوشبینانه ای داشت و روز چهارشنبه گفت که مذاکرات در حال «نزدیک شدن» به توافق است.

بلینکن گفت: «فکر می‌کنم شکاف‌ها در حال کاهش است و فکر می‌کنم توافق بسیار امکان‌پذیر است».

از سوئی ارتش اسرائیل بدون وقفه به کشتار مردم بی دفاع در غزه ادامه می دهد و نتانیاهو اخیرا گفته است که هیچ قدرتی نمی تواند مانع ادامه حملات ارتش اسرائیل به رفح  شود.

بنظر میرسد که اسرائیل با توجه به اعتراضات جهانی علیه کشتار مردم فلسطین برای پاکسازی منطقه غزه مصمم تر از همیشه پیش می رود. نکته جالب توجه اینجاست که هنوز پس از گذشت شش ماه از حمله حماس در هفتم اکتبر به مناطق اشغالی در فلسطین و کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان اسرائیلی در یک کنسرت را دلیل کشتار و حملات و جنایات خود در غزه می داند و براحتی سعی در توجیه تمامی جنایات و نسل کشی ارتش اسرائیل داشته و همچنان حماس را مسئول و متهم به جنایات جنگی دانسته و اعمال ضد بشری خود را صرفا تحت عنوان «دفاع از خود» قلمداد می کند.

با سپاس از توجه شما به این مطلب

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.