مصاحبه اختصاصی جوانان امروز با ایرج امامی

iraj emami1

مصاحبه اختصاصی خاطره نورشید با ایرج امامی 

ایرج امامی با سال ها سابقه بازی تئاتر در ایران و به پایان رساندن تحصیلاتش در این رشته در دانشگاه ادینبورو انگلستان، با ساختن برنامه های آموزشی برای تلویزیون ایران با همکاری یک شرکت انگلیسی و بعد همکاری با بی بی سی و کانال چهار و آی تی وی، توجه اش را به فیلمسازی بسط و گسترش داد و سرانجام اولین فیلم بلندش را با عنوان «وقت چیدن گردوها»، در سال 2004 در ایران ساخت، اما فیلم اجازه نمایش نیافت.  (فیلم قصه طلبه جوانی ست که عاشق دختر متولی یک امامزاده می شود؛ متولی ای که آشکارا سر زائران کلاه می گذارد و از باورهای آنها سوء استفاده می کند. «وقت چیدن گردوها» قصه عاشقانه اش را بی پروا عیان نمی کند، بلکه رفته رفته عشقی ملموس اما دست نیافتنی در تار وپود فیلم نقش می بندد. ….)  . ظاهرأ این فیلم نیز به دلیل اعتراضاتی از طرف حوزه های قم و …اشکال دار اعلام شده و اجازه پخش را نگرفته  و حتی در نیمه های راه تهیه کننده  هم از کار کناره گرفته  است  ولی به هر سو آقای امامی فیلم را با کمک گرفتن از یک تهیه کننده مستقل به اتمام می رساند و در خارج از ایران این فیلم اکران می شود، همانگونه که فیلم «مارمولک» با بازی پرویز پرستوئی بلافاصله پس از اکران توقیف شد . به هر حال مجله » جوانان امروز » در گفتگوئی  با آقای امامی راجع به دلایل توقیف فیلم و همینطور فعالیت های هنری ایشان سوالاتی را مطرح کرده و برای شما علاقمندان هنر و سینما گزارشی از این گپ خودمانی تهیه کرده ایم.
iraj va parsa
 جوانان امروز : کمی در مورد شروع فعالیت های هنری خود تا کنون بفرمائید.؟
با تشکر و امید بهروزی برای مجله  شما ، من از نوجوانی همزمان با تحصیل در رشته نقاشی و مجسمه سازی در هنرستان هنرهای زیبای پسران  وزارت فرهنگ وهنر کار بازیگری تئاتر را با اموختن فن تئاتر در هنرستان هنرپیشگی تئاتر اناهیتا در زمینه اموختن سیستم استانیسلاوسکی با مصطفی و مهین اسکوئی آغاز کردم و در نمایشنامه های زیادی از جمله سلمانی شهر سویل و عروسی فیگارو به کارگردانی مصطفی اسکوئی و گرگها و بره ها به کارگردانی مهین اسکوئی بشکل حرفهای با نقش های متفاوتی شرکت کردم و با پایان مدرسه هنر با درجه ممتاز زیر نظر استاد نامی و استاد محسن وزیری در کار نقاشی و زیر نظر استاد رفیع حالتی و استاد قهاری در کار مجسمه سازی برای ادامه تحصیل پس از موفقیت در کنکور دانشگاه تهران وارد دانشکده هنرهای زیبای تهران شدم و همزمان در انجمن تئاتر ایران همرا ه با بازیگرانی چون مهدی فتحی.ایرج راد .محمود دولت ابادی. بهزاد فراهانی. سعید امیرسلیمانی و عده دیگری از بهترین بازیگران تئاتر در نمایش حادثه در ویشی ببازیگری ادامه دادم و در سال 1348 به عنوان بازیگر و طراح به استخدام اداره تئاتر ایران در وزارت فرهنگ و هنر در امدم و در گروه تئاتر شهر در نمایشنامه های متعددی از جمله بامها و زیر بامها نوشته غلامحسین ساعدی و کارگردانی جعفر والی . ماجرای باغ وحش نوشته ادوار البی بکارگردانی عباس مخفوریان .نمایش رزق نوشته نصرت نویدی و کارگردانی جعفر والی . نمایش اوار بر سنگ نوشته خودم و کارگردانی جعفر والی در ان راستا من با اکثر بازیگران تئاتر ایران مثل جمشید مشایخی . پرویز فنی زاده . فخری خوروش. مهین شهابی. جمیله شیخی .مهین اسکوئی. اسماعیل داورفر .ایرج راد.ولی شیراندامی.محمد علی کشاورز و بسیاری دیگر از بازیگران بنام ایران در نمایشنامه های بسیاری نقش افرینی کردم. پس از از اتمام دانشکده که جهار سال زیر نظر استاد پرویز تناولی و گذراندان دوره سربازی را در اداره تئاتر بعنوان هنرمند منحصر به فرد برای ادامه تحصیل عازم ایتالیا و سپس انگلستان شدم و در انگلستان دوره های فوق لیسانس را در زمینه هنرهای تجسمی و کارهای عروسکی و دکترای خود را در زمینه تئاتر در دانشگاه ادینبورو بپایان رساندم و فعالیتهای تئاتری خود را با ایجاد اولین گروه حرفه ای تئاتر ایرانی در اروپا ادامه دادم و تتیجه ان اجرای بیش از بیست اثر تئاتری و ایجاد کلاسهای تدریس متد بازیگری و چند سال کار در تئاتر فرشته کوچک لندن با جان رایت بود.
جوانان امروز: نظر شما در مورد سینمای داخل ایران پس از انقلاب چیست در مقام مقایسه با سینمای قبل از انقلاب و آینده سینما و سینما گران ایران امروز را چگونه ارزیابی می کنید ؟
 سینمای ایران پس از انقلاب تحولی بی نظیر کرده البته این بخش مربوط به سینمای مستقل ایران میشود و ربطی به سینمای دولتی و عموما تبلیغاتی ندارد. سینمائی که به بدنه وزارت ارشاد اسلامی متصل است همان سینمای به اصطلاح فارسی ایران با حذف صحنه های کافه و رعایت حجاب است که به اعتقاد من حتی از سینمای قبل از انقلاب هم به واسطه سانسور شدید در مورد روابط انسانی ضعیف تر است. اما در مقابل سینمای موج نو ایران که غالبا  از هیچ نوع کمک مالی و تکنیکی توسط دولت بهره نمی گیرد تا کنون بیش از هفصد جایزه بزرگ جهانی را از آن خود کرده است .
جوانان امروز : نظرتان در مورد هنر  تئاتر در ایران  پیش و پس از انقلاب و تفاوت های آن چیست ؟
به اعتقاد من تئاتر ایران پس از انقلاب سیر نزولی طی کرده است و این کاملا مربوط به سانسور شدیدی است که توسط دولت اعمال میشود . تئاتر ایران در دو دهه قبل از انقلاب بسیار متحول شده بود  شما فقط به تعداد نمایش نامه نویش هائی که در این دوره پدید امدند بنگرید پس از انقلاب حتی یک نمایش نامه نویس هم که بتوان با انها مقایسه کرد بوجود نیامده است برای مثال  به این نامه نگاه کنید بهرام بیضائی . اکبر رادی. غلامحسین ساعدی . نصرت نویدی. علی نصیریان. محسن یلفانی. عباس نعلبندیان. اسماعیل خلج و…….. این خود نمایانگر کل ماجرا است بگذریم که کارگردانها و بازیگرانی که در آن دوران فعال بودند نامشان در تاریخ تئاتر ایران ثبت خواهد شد بازیگرانی مثل جمشید مشایخی – جمیله شیخی  – فرزانه تئائیدی – فخری خوروش – محمد علی کشاورز – پرویز فنی زاده –  علی نصیریان – عباس جوانمرد – جعفر والی – مهین اسکوئی – عزت اله انتظامی و بسیاری دیگر از همکاران من که اگر بخواهم نام هم آنها را ذکر کنم چندین صفحه خواهد شد اما من در تئاتر امروز ایران چنان درخششی نمی بینم و برای این  دست اندرکاران تئاتر را هرگز سرزنش نمی کنم زیرا در فضای خفقان سانسور و امنیتی هرگز هنر تئاتر رشد نمی کند و اجرای کارهای بدون مجوز هزینه های زیادی را برای هنرمندان ببار میاورد. تئاتر در تمام کشورهای دموکراتیک و پیشرفته سوبسید میشود .
جوانان امروز : بهترین خاطر ه ای که از شروع کارتان و یا گذشته هنری تان در ایران دارید ؟   می توانم به بهترین دوران فعالیت هایم در دورانی که در تئاتر بیست و پنج شهریور یعنی سنگلج کنونی اشاره کنم که بگمانم اوج پیشرفتهای تئاتری ما هم بود. بازی با جمشید مشایخی. پرویز فنی زاده فخری خوروش محمد علی کشاورز و بسیاری دیگر از یاران تئاتریمان بهترین خاطرات من است.

iraj in rezgh

جوانان امروز : شما فیلم های گوناگونی در خارج از ایران سا خته اید ولی یکی از این فیلم ها در ایران اجازه پخش نگرفته به نام » وقت چیدن گردوها» . می شود کمی در مورد داستان این فیلم  و محل ضبط این فیلم و بازیگرانی که در این فیلم با شما همکاری داشته اند و اینکه چرا اجازه پخش به این فیلم در ایران داده نشده را توضیح دهید ؟
 فیلم وقت چیدن گردوها ده سال پیش در ایران ساخته شد و اولین فیلمی بود که به موضوع عشق زمینی یک طلبه می پردا زد و فساد افراد سود جو را که بعنوان متولی در امامزاده ها مردم معتقد را فریب می دهند افشا می کند طلبه عاشق دختر متولی می شود و از آنجا که با فریبکاری های او موافق نیست در عشق ناکام می ماند. بهر صورت موضوع  خیلی جدی بود که مواجه با مخالفت برخی از مسئولین در اداره نمایش فیلم شده بود. کار با پارسا پیروزفر و لادن مستوفی بسیار تجربه خوبی بود اما مشکلات ما برای ساخت فیلم بسیار بود که در حوصله این بحث نمی باشد.
جوانان امروز : شما فیلم دیگری که ساخته اید با نام » رو به غروب»  و این فیلم شما جایزه «فستیوال  ماربلا » را به خود اختصاص داده است،  هدیه تهرانی نیز در این فیلم نقش آفرینی کرده ..داستان این فیلم چیست و آیا این فیلم در ایران به نمایش در آمده است ؟ و در کجا فیلمبرداری شده است؟
فیلم رو به غروب هم در ایران ساخته شد. در این فیلم من استقلال بیشتری داشتم چون نویسنده و تهیه کننده  خودم بودم . من پس از ساختن فیلم سفر ایرانی که بعنوان تهیه کننده و کاشف قصه که زندگی خانم راننده ای که از تهران تا بندر عباس راننده اتوبوس بود و فیلم برای  کانال  فرانسوی  Arte  و کانال آلمانی Zdf ساخته شد ه بود ، علاقمند شدم در زمینه سینما بیشتر در ایران فعالیت کنم و فیلم  «رو به غروب » هم یکی دیگر از این تجربیات بود . اما از آنجا که فیلم به زندگی مهاجران افغانی در ایران مربوط میشود و در حقیقت زندگی کودکی را که مجبور است شبها زباله جمع کند و روزها درس بخواند مجوز پخش در ایران میسر نشد. اما فیلم در خارج از ایران با استقبال و نقدهای خوبی مواجه شد. و همکاری دوست بسیار نازنین من هدیه تهرانی به فیلم با بازی بی نظیرش وزن فوق العاده ای به فیلم داد.
جوانان امروز : کمی در مورد تجربه کاری خود با هدیه تهرانی بگوئید ، آیا او را یک هنرپیشه که برای صحنه ساخته شده می دانید ؟  هدیه تهرانی یک هنرپیشه ژنی و استثنائی است. کارگردان در زمان کار کردن با او هیچ دغدغه ای ندارد ، او بازیگر خلاقیست که به مسیر نقش کمک میکند . او میتواند بازیگری جهانی باشد .من قصد دارم اگر در فضای هنری ایرا ن گشایشی اتفاق بیفتد او را برای بازی در نمایشنامه در ایران دعوت بکار کنم.
iraj va hedieyeh
جوانان امروز : نظرتان در مورد هنرمندان جوانی که از سینمای و تئاتر ایران شروع کرده و به هر دلیلی امروز در سینماهای بین المللی نقش آفرینی می کنند چیست ؟ بطور متال گلشیفته فراهانی که با چند بازی در فیلم های مختلف در سینما های خارجی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و همینطور با هنرمندان تئاتر و سینمای ایرانیان خارج از ایران نیز فعالیت دارد ؟  به نظر من اینها پدیدهائی است که ما را نسبت به هنرمندان جوان و آگاه ایران امیدوار میکند. گلشیفته در خانواده هنرمندی  بدنیا آمده و دختر بهزاد فراهانی بازیگر سینما و تئاتر است او بغیر از استعداد خدا دادی پشتوانه داشتن والدین هنرمند و هنر دوست ، خواهرش نیز بازیگر سینما شقایق فراهانی است من از نوجوانی با بهزاد دوستی و همکاری داشته ام و بی شک تاثیر او را در پرورش  گلیشیفته حس می کنم . گلشیفته فقط بازیگر نیست او یک فعال اجتماعی و انسان دوست است و دارای خصائص هنری وانسانی جهانشمول است و بی شک آینده ای درخشان پیش روی دارد.
جوانان امروز : آیا شما در صورتی که امروز فیلمی در حال ساخت داشته باشید از گلشیفته فراهانی برای بازی درفیلم دعوت بعمل میاورید؟  بله حتما ، من در حال کار کردن روی قصه ای از نویسنده بزرگ عرب زبان «احمد فقیه» هستم که در لیبی ساخته خواهد شد بی شک برای نقش دختری که نقش اول این فیلم را دارد به او پیشنهاد خواهم کرد و اگر زمان بندی کار با اوقات او هم اهنگ باشد و او هم علاقه به بازی این نقش نشان دهد حتما با او کار خواهم کرد.
جوانان امروز : کمی  از فعالیت های دیگر ی که در طول سالهای اخیر داشته اید برایمان بگوئید ، میدانم که علاوه بر کارگردانی، تهیه کننده فیلم هائی هم بوده اید و همینطور در فیلم » مرد انگلیسی » به کارگردانی Ian Sellar  بازی کرده اید ولی دوست دارم که خودتان در این موارد و یا فعالیت های دیگر خود توضیح بدهید .
من نقاش و مجسمه ساز هم هستم و در حال حاظر مشغول ساختن دو پرتره به سفارش خانه هنرمندان هستم پرتره های استاد حسن کسائی و جمشید مشایخی. من بارها در کشور انگلستان نمایشگاه نقاشی و مجسمه داشته ام و در چندین سریال تلویزیونی کانالهای انگلیسی و فیلمهای سینمائی بازی کرده ام که آخرین آنها  «مردانگلیسی» بکارگردانی»  ایان سلر»  بود که اکران عمومی شد و جایزه بهترین فیلم سینمائی فستیوال فیلم قاهره را برنده شد.. من تئاترهای بسیاری بزبان فارسی و انگلیسی کارگردانی و بازی کرده ام.
جوانان امروز : آیا در حال حاضر فیلمی در حال ساخت دارید؟ و یا تئاتر ؟  همانطور که گفتم روی سناریوی فیلم سینمائی برای لیبی کار میکنم و قصد بازی و کارگردانی نمایشی بنام حرفه ای را بزودی دارم
جوانان امروز : شما فکر می کنید چه موانعی سر راه سینما گران  ایرانی  که در داخل ایران فیلم می سازند بوده و هست قبل و بعد از انقلاب ؟ و آیا امیدی هست که یکروز سینمای ایران بدور از مشکلات عدیده  چون سانسور و …فضائی را برای رشد  خلاقیت  هنری سینما گران جوان بوجود بیاورد؟
همانطور که گفتم مهم ترین مسئله و مشکل بحث سانسور است و مطلب بعدی حمایت مالی و معنوی. البته انسان به امید دلبسته و زنده است. ما همه تلاش می کنیم که این موانع رفع شود و هنرمندان ایرانی هم مثل هنرمندان کشورهای دموکراتیک بتوانند کار خود را بدون دخالت سانسورچی ها ادامه بدهند.

Advertisements

با سپاس از توجه شما به این مطلب

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.